SELAMAT DATANG KE BLOG 4 ZAMRUD

Isnin, 19 September 2011

KEBAIKAN MEMBELI BARANGAN BUATAN TEMPATAN

Dalam era globalisasi ini, sektor perindustrian barangan buatan tempatan semakin berkembang di Malaysia, atas cinta kepada Negara, pemimpin-pemimpin kita telah gigih berusaha mengisi kemerdekaan dengan merancang serta melaksanakan pelbagai projek pembangunan. Sebagai bukti, bapa pemodenan kita Tun Dr. Mahathir bin Mohamad telah berjaya memajukan sektor perindustrian pembuatan kereta dengan mengeluarkan kereta Proton yang pertama pada tahun 1985. Sebagai seorang rakyat Malaysia, kita haruslah mempunyai semangat patriotik dengan membeli barangan buatan tempatan Malaysia.
Antara kebaikan membeli barangan buatan tempatan adalah dapat menjimatkan perbelanjaan keluarga. Hal ini demikian kerana harga barangan buatan tempatan lebih murah dan berpatutan berbanding dengan barangan yang diimport dari luar negara. Sebagai contoh, kerajaan telah menubuhkan kedai dan klinik Satu Malaysia di setiap negeri dalam Malaysia. Pada fikiran saya, barangan buatan tempatan dapat menjimatkan perbelanjaan dalam kehidupan seharian dan meringankan beban rakyat di Malaysia.
Di samping itu, dengan membeli barangan buatan tempatan juga dapat menyemai semangat partriotisme. Kita haruska berasa bangga menjadi rakyat Malaysia kerana barangan buatan tempatan iaitu batik telah dieksport ke luar negara seperti negara London dan Paris. Tambahan pula, hal ini telah membuktikan barangan buaan Malaysia yan berkualiti bertanding dengan negara lain kerana digunakan oleh mereka.Contonnya kakitangan kerajaan haruslah memakai pakaian batik di Malaysia setiap hari Khamis.
Selain itu, industri tempatan dapat dimajukan dengan membeli barangan buatan tempatan. Walaupun pelbagai barangan import yang terkenal di seantero dunia telah membanjiri pasaran tempatan, namun produktiviti dan pengeluaran barangan tempatan yang bermutu tinggi juga tidak kurang daripadanya. Hal ini dapat merangsang perkembangan industri tempatan untuk bersaing dengan barangan import. Peningkatan dalam pembelian barangan buatan tempatan dapat membantu merancakkan industri tempatan secara tidak langsung. Deduksinya, kita dapat memajukan industri tempatan supaya dapat mencapai aspirasi negara menjadi negara industri.
Seterusnya, dengan membeli barangan buatan tempatan, kita dapat meningkatkan imej negara Malaysia. Sekiranya rakyat Malaysia membeli barangan buatan tempatan, barangan tersebut akan akan menyebabkan negara asing lebih mempercayai kualiti barangan buatan negara tersebut. Selain itu, negara asing akan mengimport barangan Malaysia ke negara mereka. Sebagai contoh, negara asing telah mengimport pakaian batik ke negara mereka. Hal ini telah berjaya meningkatkan imej negara and mengharumkan nama Malaysia di mata dunia.
Sudah terang lagi bersuluh, membeli barangan buatan tempatan dapat mengundang pelbagai kebaikan kepada seluruh strata masyarakat. Oleh hal yang demikian, setiap lapisan masyarakat mestilah berganding bahu dan berikhtiar bertungkus lumus untuk menyokong dan membeli barangan buatan Malaysia supaya dapat merealisasikan Wawasan 2020 yang telah diidam-idamkan selama ini. Saya berharap semua rakyat Malaysia dapat membeli baranga buatan Malaysia.

Ahli Kumpulan :         Chua Wei Cong
                                    Syahirah Liyana
                                    Ng Sau Yik
                                    Wai Kwai Xian
                                    Joyce Lee

Tiada ulasan:

Catat Ulasan